Мінфін
СПЕЦПРОЄКТ: СВІТ ПІСЛЯ ЕПІДЕМІЇ
Кінець епохи споживання: чи можна навчити людей знову сипати грішми
Пандемія налякала споживачів, які ще не скоро отямляться.

Тотальна економія замість життя в борг і тотальної закредитованості, вкладення у здоров'я замість нескінченного шопінгу – ось сучасні споживчі реалії, які змінять і структуру світової економіки.

Споживачі вдарилися в економію

Світ поступово відходить від карантину. Однак сподівання підприємців на відкладений попит, поки що себе не виправдовують. Люди не поспішають повертатися до звичного стилю життя і звичних витрат.
Накопичення домашніх господарств у чотирьох найбільших країнах єврозони (Франції, Іспанії, Італії, Німеччини) підскочили більш ніж на 100 млрд. євро в березні і квітні. Це втричі більше середніх темпів зростання за останнє десятиріччя.

Європейці накопичують сотні мільярдів євро на своїх банківських рахунках, хоча магазини і ресторани у багатьох країнах знову відкрилися, пише Bloomberg.

Завдяки карантину британці змогли погасити частину боргів перед банками, пише The Guardian. У квітні цього року чисті виплати за рахунок погашення позик склали £7,4 млрд — це найбільший приплив коштів у банки з 1993 року.

Протягом місяця користувачі кредитних карт зазвичай повертають на рахунок сумарно не більше £300 млн.

У березні цього року обсяг виплат за картками збільшився до £2 млрд, у квітні — до £5 млрд. Це сталося через рекордне зниження витрат на товари і послуги, стверджують фахівці Банку Англії.

Що це означає у короткостроковій перспективі? Низький внутрішній попит підвищує ризик довгого і складного виходу з кризи. Наприклад, на споживчі видатки припадає більше половини європейської економіки. Тому споживчі настрої мають вирішальне значення для відновлення.

Світом правлять споживчі страхи

Скупість споживачів цілком зрозуміла – вони побоюються другої хвилі пандемії, нових обмежень і падіння власних доходів.
За попередніми прогнозами, 170 зі 180 країн - членів МВФ очікують зниження доходів на душу населення. Головними проблемами для всіх країн світу стане зростання безробіття, навіть до 50% у деяких регіонах, і злиднів.

До речі, тут мова йде не тільки про бідні країни. Більшість громадян Євросоюзу (58 %) зіткнулися з фінансовими проблемами через кризу. Близько третини жителів Європи повідомили, що через ситуацію в економіці втратили свій дохід. Найближчими місяцями без роботи можуть залишитися 30 млн осіб.

Друга причина – переосмислення витрат. Карантин наочно продемонстрував, без яких товарів і послуг можна спокійно обійтися. І це усвідомлення вплине на економіку загалом.
Не дивлячись на весь свій жах, пандемія може змінити наші звички, коли ніщо інше не може",
– впевнений журналіст Financial Times Саймон Купер.
Невизначеність, а головне, переосмислення витрат і нові споживчі звички змушують багатьох відмовлятися від великих покупок. Згідно з даними міжнародного дослідження GlobalWebIndex, лише близько 20% респондентів, які планували дорогі придбання, впевнені, що все ж таки зроблять їх після закінчення кризи.
Опитування EY показало, що більше 60% споживачів налаштовані істотно скорочувати витрати і накопичувати гроші, щоб мати в майбутньому фінансову подушку безпеки.
Пандемія коронавірусу повністю змінила моделі поведінки споживачів у всьому світі. Люди бояться, а коли люди бояться, вони переходять у режим виживання",
– каже психолог з Лос-Анджелеса Джессі Гарсія.
Щоб мати можливість працювати далі, бізнес повинен підлаштуватися під нові реалії, зрозуміти, як реагують їх клієнти і розробити спеціальні маркетингові стратегії. Дні універсального маркетингу, можна вважати, що закінчилися.
Що буде впливати на попит
Вірус прискорив п'ять довгострокових тенденцій:
1
Зміщення покупок в онлайн. Цей тренд не закінчиться із закінченням кризи і потягне за собою динамічний розвиток індустрії доставки.
2
Новий рівень технічної грамотності, в тому числі у старшого покоління. Таким чином, у компаній може з'явитися нова цільова аудиторія 50+.
3
Інвестиції в себе. Комфорт і саморозвиток в умовах карантину вийшли на новий рівень. Їх роль для споживачів зросла в рази.
4
Зростання свідомого споживання. Криза викликає більш обачну поведінку покупців.
5
Переваги на користь локального виробника. Бажання робити покупки на місцевому рівні позначиться на підтримці місцевого виробника. І вона буде тим більшою, чим значніша соціальна роль конкретного бізнесу в його регіоні присутності.
Пандемія, швидше за все, призведе до більш стійкої і здорової ери споживання в найближчі 10 років... В той же час це сигнал для компаній: час бути гнучкими і приводити портфель продуктів і сервісів у відповідність з мінливими моделями споживання. Це буде важливо і після закінчення пандемії.
Олівер Райт
Керуючий директор і голова глобальної практики споживчих товарів Accenture
Кардинальна зміна клієнтського досвіду – не єдине, що потрібно враховувати бізнесу, щоб адаптуватися до нових умов.

Дистанціювання, нові санітарні вимоги, перегляд цінностей – все це докорінно змінить бізнес-процеси. Основним трендом стає перехід з оффлайна в онлайн. Кого не буде в онлайні, для того вижити буде дуже складно. Це стосується і роботи, і відпочинку, і сфери послуг.

Буде розвиватися і вдосконалюватися система віддаленої роботи. Багато хто оцінить економію грошей і часу, яку отримують в результаті. Це негайно потягне просідання ринку офісної нерухомості.

У свою чергу, дистанційний формат продовжать розвивати сервіси доставки, збережеться активне зростання стримінгових сервісів, частково залишиться в онлайні медицина і освіта.

Багато компаній будуть поєднувати онлайн і офлайн-інструменти управління та роботи над проектами.

На новий рівень злетить діджитал. Сьогодні він надає бізнесу інструменти, спрямовані не тільки на залучення клієнтів, оптимізацію бізнес-процесів, але і на майбутній успішний розвиток компаній.
2020 рік стане роком остаточного розуміння важливості діджиталізації. І чим швидше наші компанії це зрозуміють, тим більше вони сьогодні можуть реалізувати інноваційні та нові рішення, і не копіювати те, що було 5-10 років тому.
Владислав Рашкован
Представник України у МВФ
Ще один тренд – постійно зростаюча увага до здоров'я і безпеки. Нові стандарти гігієни і санітарних норм зроблять пріоритетом підтримку здорового способу життя для споживачів, покупців і співробітників. У вирішенні цього питання багато бізнесів, судячи з усього, зіткнуться з чималими труднощами.

Що буде далі

І все ж, головна проблема, яку доведеться вирішувати всім країнам – це відновлення споживчого попиту. Оскільки левова частка розвинених економік зав'язана на споживання, без цього неможливо буде подальше відновлення.
По суті, споживачі зараз ламають всі головні підвалини. Як система працювала раніше: держава і бізнес всіляко стимулювали людей споживати. І головним стимулом у цьому було кредитування.

Споживачі набирали кредитів, щоб витрачати. І, тим самим, не тільки підтримували фінансову систему, але і багато секторів економіки – від туризму до машинобудування.

Тепер люди не тільки не бажають брати кредитів, але і витрачати власні заощадження. Як же тоді підтримувати сектори, орієнтовані на споживання?

Поки що світ знайшов очевидні рішення. Або роздача дармових грошей, як це зробили, наприклад, у США. Кожен американець, який заробляє до $75000 в рік, отримав по $1200. І ще по $500 — на дитину.

Або роздача дармових послуг. Наприклад, влада Пекіна вже почали видавати місцевим жителям споживчі ваучери, якими можна розплатитися за ресторан, готель чи витратити в іншій сфері, орієнтованій на кінцевого споживача.

Видача ваучерів буде здійснюватися у чотири етапи: 6, 13, 20 і 27 червня. Кожен купон дійсний протягом 14 днів.

Загальна сума, яка буде витрачена для стимулювання споживання - 12,2 млрд юанів (близько $1,71 млрд).

Обидва методи вимагають величезних фінансових вливань, і держави вже їх здійснюють. Але такий підхід до вирішення проблеми тягне за собою і перегляд базових макроекономічних принципів, наприклад, ставлення до держборгу. Схоже принцип, згідно з яким держборг не повинен перевищувати 60% ВВП, залишився далеко в минулому.
Зараз і в Європі, і в Америці фінансування за рахунок боргу йде наповну. Однак реалії фінансового ринку змінюються. Відсоткові ставки зараз близькі до нуля, а в майбутньому можуть стати від'ємними. Чим вони нижчі, тим менше держава витрачає на обслуговування боргу. Я абсолютно переконаний, що ні про яке повернення боргів і скорочення дефіциту сьогодні взагалі не йдеться. Це в принципі якась нова перманентна норма і до середини століття Захід буде вести себе саме таким чином.
Владислав Іноземцев
Директор Центру досліджень постіндустріального суспільства
У перспективі ж світу доведеться вирішити одне з двох глобальних завдань - або розворушити споживачів, які підтримують економічне зростання, або знайти нові схеми і точки зростання економіки.

© 2008-2020 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх