Мінфін
Спецпроект

Стартап проти епідемії:

як запустити сервіс телемедицини, і де взяти на це гроші
В Україні активно розвивається порівняно нова індустрія, яка з'явилася на стику ІТ та медицини – телемедицина. В умовах, коли світ переживає пандемію коронавірусу, можливість знайти потрібного медичного фахівця або потрапити на прийом до терапевта, не виходячи з дому, стає вкрай актуальною і затребуваною.
А якщо є попит, можна задуматися про побудову бізнесу.
За даними звіту Global Market Insights Inc., світовий ринок телемедицини у 2019 році оцінювався в $45 млрд з приростом до попереднього року на 19,3%. Очікується, що до 2026 року обсяг ринку телемедицини перевищить $175 млрд. Серед основних причин той факт, що сервіси віддаленої медичної допомоги стали основним інструментом подолання пандемії коронавірусу в світі. При цьому потрібно враховувати, що український ринок у своєму розвитку відстає, а це означає, що найближчі рік-два може зростати швидше загальносвітового показника – на 40-50% щорічно.
Сьогодні в Україні також можна зустріти успішні приклади створення IT-платформ, які дозволяють пацієнтам знаходити лікарів, а медикам - дистанційно надавати медичні послуги, будь-то діагностика, консультування, перевірка діагнозів і контроль процесу лікування пацієнтів.
Наведемо приклади кількох з них:
Популярність цього бізнесу швидко зростає, як і попит на його послуги. Наприклад, сервіс Likar online почав роботу в січні 2019 року, але вже на 31 березня 2020 року обслуговував понад 50000 клієнтів, а лікарі, що працюють з цією компанією, надавали пацієнтам понад 1000 дистанційних консультацій щомісяця. При цьому партнерами компанії стали понад 15 банків, страхових компаній та МФО. Для цього і подібних йому сервісів характерні загальні особливості, на яких ми зупинимося детальніше.

Набір для старту

Телемедицина – сфера, врегульована нормативно-правовими актами. Зокрема, указом МОЗ № 681 від 19.10.2015 року. Як бачимо, держава вже давно переймається розвитком цієї сфери, хоча саме поточна криза привернула до цього напрямку підвищену увагу.

Отже, задумуючи стартап або інвестиції в цій області, слід брати до уваги кілька ключових моментів.

Портал сервісу

В першу чергу, проект потребує створення або придбання технічної та інформаційно-програмної бази. Фактично, вам необхідно запустити портал телемедицини і мобільний додаток для клієнтів. Покупка готового програмного продукту може стати в $5-10 тис. Але, як правило, такі рішення потім доводиться довго налаштовувати і переробляти під власні потреби. Розробка власного продукту може коштувати в рази дорожче – $50-70 тис. Але знову ж таки, ні верхньої, ні нижньої планки тут немає. Все залежить від того, наскільки складний за своїми функціями сервіс ви плануєте будувати, і з чим готові стартувати.

Відео та аудіо зв'язок

Окрема частина процесу – програмне забезпечення та обладнання для відео- та аудіозв'язку медика і пацієнта. Адже для організації віддаленого медичного обслуговування вкрай необхідно мати надійний і якісний канал зв'язку з клієнтами. Винаходити свій підхід у вирішенні цього питання не доведеться, оскільки в Україні вже працюють компанії, що спеціалізуються на вирішенні цих специфічних завдань.

Передача та зберігання даних

Потрібно розуміти, що сервіс телемедицини не обмежується на тому, щоб звести лікаря і пацієнта. Багато в чому - це робота з базами даних, так як сервіс повинен дозволяти пацієнту і його лікарю обмінюватися інформацією, зберігати документи, результати аналізів, знімки та історію хвороби та багато іншого. Наприклад, для передачі та зберігання, та обробки цифрових зображень потрібно спеціалізоване ПЗ, відповідне стандарт DICOM (Digital Imaging and Cоmmunications in Medicine), стандарт цифрових зображень й обміну ними в медицині, індустріальний стандарт для передачі радіологічних зображень та іншої медичної інформації між комп'ютерами.

При цьому дані повинні бути захищені як від втрати, так і від крадіжки.

Телеметрія

В деяких випадках будуть потрібні інвестиції в засоби телеметрії – системи, які дозволяють медикам дистанційно контролювати у пацієнтів такі параметри як температура, пульс, тиск тощо. Сучасні розробки нерідко дозволяють робити це за допомогою спеціальних програм, сумісних зі смартфонами і розумними годинниками.

Кадри

Проекти у сфері телемедицини вимагають залучення широкого кола фахівців. Інвестиції в кадри не менш важливі, ніж вкладення в програмне забезпечення та обладнання. Розвивати доведеться кадри в таких напрямках як IT-розробка, адміністрування, робота call-центру, інформаційна безпека, продажі і маркетинг. Також будуть потрібні фахівці, які забезпечать співпрацю з проектом лікарів, медустанов, взаємодія з партнерськими бізнесами – банками, страховими компаніями тощо.

Лікарі і пацієнти –
потенційні клієнти

Бізнес-модель сервісів телемедицини побудована таким чином, що вашими клієнтами стають і лікарі, і їх пацієнти.

Лікарям і медичним закладам, як правило, пропонується реєстрація на платформі. В залежності від вартості обраного пакету, медик може проводити певну кількість віддалених консультацій на день. При цьому також може бути встановлений максимальний час однієї консультації. Наприклад, telemed24.ua пропонує медикам пакет, в якому передбачено 30 консультацій на день тривалістю 15 хвилин кожна. За фактом – це більше 7 годин робочого часу. І хоча сервіс на час карантину зробив для медиків використання платформи безкоштовним, практика показує, що клініки платять за подібні сервіси.
Їх вигоди очевидні:
Віддалений прийом пацієнтів без ризику захворіти ГРВІ або заразитися коронавірусом;
Залучення більшого числа пацієнтів, незалежно від їх місцезнаходження;
Можливість проведення відеоконференцій і обміну відео- і фотоматеріалами медичного призначення з іншими лікарями;
Можливість вести документацію про пацієнта в електронному вигляді.
Пацієнтам же сервіси телемедицини пропонують як разові консультації, так і підписку на певний термін – місяць, півроку, рік. При цьому клієнт має можливість обирати фахівця, а також має можливість отримати медичну консультацію в режимі 24/7 у відео- або телефонному режимі. На деяких платформах разова консультація лікаря коштує 150-200 грн. У той же час річна підписка на сервіс у працюючих на ринку компаній становить приблизно 600-1500 грн, в залежності від наповнення пакету послуг. Верхній ціновий сегмент зазвичай складають безлімітні річні пакети для всієї родини. Легко підрахувати, що при такій ціновій політиці 10 тис. роздрібних клієнтів дадуть валові надходження на рівні 6 млн грн і вище, а при наявності 50 тис. клієнтів надходження можуть перевищити 30 млн грн на рік. І це, без урахування партнерських програм.

Приціл на масштабування

Успішні стартапи в області телемедицини рекомендують відразу націлюватися на масштабування бізнесу. І одним з головних способів тут може бути побудова партнерських відносин з фінансовим сектором. Ми вже згадували, що сервіс телемедицини виявився цікавим для банків і страхових компаній. Банки можуть пропонувати ваш сервіс своїм клієнтам окремо або як доповнення до карткового продукту. Варіантів багато, адже ця послуга може бути подана як подарунок ВІП-клієнтам, доповнення або заміна медичної страховки у програмах кредитування, як додаткова опція у зарплатних проектах тощо. Страхові компанії часто включають сервіси телемедицини як додаткову опцію до своїх програм добровільного медичного страхування та полісів страхування виїжджаючих за кордон.
Все це – потенційні точки для зростання бізнесу, адже банки і страхові компанії мають те, чого на старті не буде у вас – велику клієнтську базу. Але в цьому питанні треба мислити ширше. Досвід інших країн показує, що інтерес до телемедицини виявляють також великі торгові мережі, мобільні оператори, а також такі інтернет-гіганти, як Google. Якщо все зробити правильно і заручитися підтримкою сильних партнерів, то стартові витрати можуть окупитися навіть не за роки, а за кілька місяців.

Де взяти гроші

Головна проблема для будь-якого бізнесу на старті – брак коштів. І в даному випадку витрати на запуск і просування проекту можуть здатися надмірно високими. Адже крім розробки сайту потрібно буде витрачатися на маркетинг, зарплати персоналу, платити податки. Але вихід з цієї ситуації все ж таки є. Не варто забувати, що в Україні стартувала програма доступного кредитування малого бізнесу "5-7-9".
Примітно те, що ключовими партнерами програми є найбільші банки країни, в тому числі і Приватбанк. Зазначимо, що Приватбанк розширив можливості фінансування малого бізнесу у рамках програми підтримки підприємців «5-7-9». У банку повідомляють, що тепер максимальна сума кредиту складає 3 млн грн, а не 1,5 млн, як це було раніше. Більш того, на пільгові кредити можуть розраховувати проекти з річним доходом до 100 млн грн.

З початку травня Приватбанк запровадив особливий пільговий режим фінансування окремих напрямків бізнесу. Зокрема, виробники медикаментів, медичних виробів і обладнання отримають відстрочку погашення основної суми кредиту на три місяці і можливість кредитуватися за ставкою 3% річних.
Банк нагадує, що отримати фінансування за програмою "5-7-9" можна в рамках будь-якого з таких кредитних продуктів як:
Інвестиційний кредит КУБ із заставою;
Бізнес-іпотека;
Поновлювані кредитні лінії на суму до 25% від вартості фінансування інвестиційного проекту;
Кредит на придбання основних засобів.
І зробити це досить просто. Щоб стати учасником програми, достатньо подати заявку на сайті банку.
За даними дослідження банківського ринку України, проведеного GFK Україна, сьогодні послугами Приватбанку користуються 64% українських компаній і 74% вітчизняних підприємців. Відкрити рахунок корпоративного клієнта або підприємця в ПриватБанку можна онлайн на сайті pb.ua/start.
Спільний спецпроект ПриватБанк та Мінфин

© 2008-2020 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх