Мінфін
СПЕЦПРОЄКТ

Все більше українців живе cashless

Портал «Мінфін» спільно з Новапей провів дослідження платіжних переваг своєї аудиторії

Опитування проводилося відразу на чотирьох популярних онлайн-майданчиках з 30 листопада минулого року по 13 січня року поточного. Всього в опитуванні взяло участь понад 4,5 тис. респондентів. Ми вивчили їх платіжні звички, ставлення до різних платіжних інструментів та фінансових сервісів. Хочемо поділитися результатами і своїми висновками.
Опитування проводилося відразу на чотирьох популярних онлайн-майданчиках з 30 листопада минулого року по 13 січня року поточного. Всього в опитуванні взяло участь понад 4,5 тис. респондентів. Ми вивчили їх платіжні звички, ставлення до різних платіжних інструментів та фінансових сервісів. Хочемо поділитися результатами і своїми висновками.
Йдемо в cashless
Багаторічна популяризація безготівкових розрахунків серед населення разом з поширенням нових технологій, таких як NFC платежі, все-таки дають результат. Майже половина респондентів, більша частина яких припадає на Київ і міста- мільйонники, практично повністю відмовилася від використання готівки і живуть cashless. Приблизно чверть опитаних використовують готівкові розрахунки в рівній мірі з безготівковими платами. І тільки 15% респондентів висловили впевненість у тому, що ніколи не відмовляться від готівки.

Як Ви ставитеся до відмови від готівки на користь безготівкової оплати?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Готівку поки не варто остаточно списувати з рахунків. Розрахуватися карткою можна ще далеко не скрізь навіть у великих містах. А не так давно у власників карт з'явилася можливість знімати гроші не тільки в банкоматах і відділеннях банків, але і в точках продажів. І в цього сервісу вже з'явилися свої користувачі. Послугою зі зняття готівки з карт на касах магазинів, АЗС та поштових відділень вже користується близько 8% учасників опитування. При цьому більше половини опитаних якщо ще й не користуються, то вважають такий сервіс корисним.

Чи корисна послуга зняття готівки з картки на касі магазину, АЗС, поштового відділення?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Сьогодні оплатити товар і послугу можна найрізноманітнішими способами- від оплати на касі до переказу коштів у мобільному додатку на смартфоні. У кожного способу є переваги і недоліки, які визначаються вартістю, надійністю, швидкістю та ін. Чим керуються користувачі при виборі способу оплати?
факт:
Головним чином, українці орієнтуються на наявність і розмір комісії. На цей фактор звертають увагу 81% учасників опитування. При цьому майже 43% вважають цей критерій головним при виборі способу платежу. Швидкість, зручність і безпека платежів мають другорядне значення. Іноді користувачі змушені відмовлятися від використання онлайн-платежів. Майже в половині випадків це відбувається через технічні проблеми.
Повсякденні платежі
Для вирішення повсякденних завдань найбільш популярним способом оплати лишаються платіжні карти і готівка. Такі інструменти, як електронні гаманці і криптовалюта, поки що далеко не серед лідерів, хоча поступово знаходять своїх прихильників.
Повсякденні платежі
Для вирішення повсякденних завдань найбільш популярним способом оплати лишаються платіжні карти і готівка. Такі інструменти, як електронні гаманці і криптовалюта, поки що далеко не серед лідерів, хоча поступово знаходять своїх прихильників.

Виберіть всі способи оплати, які ви використовували хоча б один раз за останні 30 днів? *

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

* Учасники опитування могли обирати кілька варіантів відповіді

Пандемія коронавірусу, що триває з початку минулого року, вже змінила наші звичні способи оплати різних товарів та послуг. Найчастіше люди використовують дистанційну оплату послуг мобільного зв'язку, «комуналки» і покупок в інтернет-магазинах.
факт:
Такий спосіб, в залежності від виду послуги, вибирають від 67% до 88% опитаних. У той же час ми все ще не готові оплачувати з дому послуги туризму або квитки на концерти. Так чинить тільки від 4% до 6% учасників дослідження. І це зрозуміло, адже туризм і масові заходи багато в чому недоступні в умовах пандемії, а, отже, у населення не було багато приводів переглянути свої звички.
Комунальні послуги українці оплачують переважно через мобільний та інтернет-банкінг. Слідом за популярністю йде оплата через сайти комунальних підприємств. До такої поширеної в західних країнах послуги, як автоматичне проведення регулярних платежів (direct debit), ставлення у жителів України неоднозначне. З одного боку, такою послугою вже користується близько чверті опитаних.

Значна частина споживачів, і таких від третини до половини учасників опитування, запевняють, що ніколи не погодяться на автоматичне списання коштів з власного рахунку.
факт:
Цікаво, що в умовах карантинних обмежень тільки чверть опитаних стала більше купувати онлайн. Більше половини респондентів відзначили, що їх звичка купувати більшу частину товарів в звичайних магазинах не змінилася.

Чи стали Ви частіше купувати товари онлайн після початку пандемії?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Грошові перекази

В умовах пандемії можливість швидко і надійно переказувати гроші в межах країни і за кордон виявилася дуже популярною. Багато наших жителів залишилися в інших країнах без можливості в будь-який момент повернутися додому. За кордоном вони можуть як відправляти гроші на батьківщину, так і потребувати фінансової підтримки з боку рідних і близьких. У певні моменти жорсткого карантину також переривалося сполучення між населеними пунктами всередині країни. А це часто унеможливлювало особистий контакт між членами однієї родини, наприклад, батьками і дітьми.

Грошові перекази

В умовах пандемії можливість швидко і надійно переказувати гроші в межах країни і за кордон виявилася дуже популярною. Багато наших жителів залишилися в інших країнах без можливості в будь-який момент повернутися додому. За кордоном вони можуть як відправляти гроші на батьківщину, так і потребувати фінансової підтримки з боку рідних і близьких. У певні моменти жорсткого карантину також переривалося сполучення між населеними пунктами всередині країни. А це часто унеможливлювало особистий контакт між членами однієї родини, наприклад, батьками і дітьми.
факт:
Понад 70% опитаних респондентів використовували для пересилання грошей в межах України сервіси мобільного та інтернет-банкінгу.

Як Ви вважаєте краще переводити кошти по Україні?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Водночас для транскордонних переказів приблизно така ж частка респондентів користується послугами банків і міжнародних платіжних систем, серед яких найпопулярнішими виявилися Western Union і SWIFT. Готівкою через кордон гроші возять менше 17% опитаних.
Покупки в інтернеті
Великий блок питань в нашому дослідженні був пов'язаний зі специфікою замовлення товарів в інтернет-магазинах і маркетплейсах, а також їх оплатою, доставкою та отриманням.

Дані говорять про те, що понад три чверті учасників опитування для доставки використовують послуги Нової пошти. Більшість користувачів вважають за краще отримувати товар у відділеннях перевізника. Такий варіант обрали 56-60% респондентів. Цікаво, що в Telegram цьому варіанту надали перевагу всього 44% користувачів. Цей результат не набагато випередив за популярністю опцію «доставка кур'єром додому», яка набрала 33% голосів у нашому Telegram каналі.
Щоб розвантажити відділення та уникнути черг, поштові служби намагаються популяризувати сервіси віддаленої оплати посилок і безпосередньо послуг доставки, а також опцію адресної доставки товару. Для спрощення процесу та ж Нова пошта активно пропонує оплачувати сам товар і вартість його доставки в мобільному додатку, що дозволяє прискорити обслуговування. І ці послуги поступово стають більш популярними, хоча поки що багато хто все ще вважає за краще оплачувати товар після отримання.
факт:
Майже половина (47,6%) опитаних платить за товар в момент його отримання в точці видачі. А втім, вподобання поступово змінюються - близько третини учасників опитування вже оплачують як товар, так і його доставку в додатку поштової служби.
І знову найбільш прогресивною виявилася аудиторія Telegram каналу «Мінфіну» - 35% респондентів вибрали для себе оплату через додатки поштових сервісів. До речі, кожен п'ятий респондент готовий користуватися таким сервісом за умови гарантії доставки.

Чи готові ви оплачувати покупку і вартість доставки товару в додатку поштової служби?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Більша частина від загального числа опитаних намагається не ризикувати і замовляти товари післяплатою, особливо якщо сайт або продавець – новий і неперевірений.

Як часто замовляєте товари післяплатою?

За даними опитування «Мінфіну» з 30.11.20 по 13.01.21р.

Якщо покупці і відмовляються від післяплати, то роблять це в основному з трьох причин:

1
Подорожчання операції за рахунок комісії за грошовий переказ
2
Побоювання, що гроші буде складно повернути, якщо зайде мова про повернення товару
3
Небажання продавців пропонувати цю послугу покупцям з побоювань, що замовник просто не прийде за товаром
А втім, велика частина споживачів все ж прекрасно розуміє, що післяплата- один з найбезпечніших варіантів дистанційної покупки і оплати товарів. І в цьому випадку додаткові витрати – не перешкода.
Три чверті учасників дослідження без підказки знають, що до вартості післяплати входить ціна самого товару, фіксована вартість послуг за його доставку і витрати на відправку грошей за товар продавцеві. Більше за те, при оплаті покупки банківською картою до 2% від вартості товару, які входять до післяплати, можуть йти банку. Як з'ясувалося, про це знає майже половина респондентів. І ставляться до цього досить спокійно. «Це очевидно. Кожен посередник в ланцюжку хоче свою частку. І це нормально, вони вкладають в свій продукт і заробляють на ньому», - коментує один з користувачів Telegram каналу «Мінфіну».
Використовуючи платіж з післяплатою, покупець впевнений, що не витратить ні копійки до того моменту, поки особисто не переконається в тому, що отримав замовлений товар, і що його стан не викликає питань.
Щоб підвищити надійність угод і знизити транзакційні витрати, останнім часом маркетплейси почали впроваджувати сервіси так званої «безпечної покупки». Суть сервісу полягає в резервуванні грошей на рахунку до отримання товару.
факт:
Результати опитування показують, що покупці поки нечасто використовують таку можливість. В якості головної причини вони вибирають варіант - «просто не доводилося».

Сервіси оплати і доставки

Як показало наше дослідження, українці охоче використовують небанківські платіжні сервіси для оплати товарів і послуг онлайн. Найчастіше респонденти називали такі системи, як Novapay, LiqPay, EasyPay і Portmone.

Сервіси оплати і доставки

Як показало наше дослідження, українці охоче використовують небанківські платіжні сервіси для оплати товарів і послуг онлайн. Найчастіше респонденти називали такі системи, як Novapay, LiqPay, EasyPay і Portmone.
Цікавий факт:
95% всіх грошових переказів усередині країни проходить через небанківські платіжні системи. Лідером цього сегмента ринку є платіжна система Новапей, на яку приходиться 46% обсягу внутрішніх грошових переказів.
Що стосується доставки, то тут беззаперечним лідером залишається Нова пошта, перевагу якій надають 77% опитаних. Цей бренд сьогодні асоціюється у клієнтів з поштовим сервісом за замовчуванням навіть більше, ніж державна Укрпошта. Вона як раз займає в нашому опитуванні друге місце з великим відривом - держкомпанія набрала 11% голосів респондентів. Третє місце дісталося компанії Інтайм, яку назвало всього близько 0,6% учасників дослідження.

Портрет клієнта

Українці впевнено йдуть від використання готівки і все більш активно освоюють різноманітні фінансові послуги.

Споживачі все частіше хочуть:
Оплачувати товари і послуги безготівково
Платити безконтактно і дистанційно
Не залежати у своїх покупках від місця перебування і часу доби
Оплачувати товар і його доставку в одному додатку

Недооцінюють:
Сервіс «безпечна покупка»
Кредитні пропозиції
Миттєві розстрочки
Автоматичні платежі (direct debit)
Direct debit або пряме дебетування давно стало звичним і безпечним способом оплати регулярних рахунків в таких країнах, як Великобританія, Німеччина, Ізраїль , Японія, Австралія. Це - приклад цивілізованого фінансового сервісу для приватних осіб.

Виділяють наступні переваги такого способу оплати:

Не потрібно пам'ятати про терміни оплати регулярних платежів
Немає необхідності кожного разу заповнювати форми і реквізити
Надійно і безпечно - виключені помилки, пов'язані з людським фактором
Оплата гарантована
Клієнти в першу чергу звертають увагу на:
Вартість сервісу
Наявність і розмір комісій
Менше їх турбує:
Швидкість платежів
Зручність операцій
Безпека транзакцій
Все більшої популярності набувають оплата рахунків через мобільний банкінг, замовлення товарів у великих маркетплейсах, онлайн- оплата товару і вартість його доставки.

У той же час, повністю відмовлятися від готівки поки рано, що пов'язано як з рівнем розвитку платіжної інфраструктури, так і з силою звички. У деяких питаннях покупці залишаються досить консервативними.

Спільний спецпроєкт NovaPay та «Мінфіну»

© 2008-2021 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх