Мінфін
СПЕЦПРОЄКТ

Бізнес VS Карантин

Історії порятунку: карантинні щоденники Райфу та його бізнес-клієнтів
Поширення епідемії коронавірусу світом спричинило кризу, що боляче вдарила по бізнесу. Туризм, транспорт, кінотеатри, офлайн-івенти, ресторани, комплекси розваг та відпочинку постраждали найбільше. У багатьох непродуктових магазинів впродовж перших тижнів локдауну також спостерігалося різке скорочення обсягу продажів. І якщо великі компанії мали значний запас міцності, то у виживанні малого бізнесу ключову роль зіграло вміння швидко реагувати на зміну обставин. Підприємці мали швидко переорієнтовуватися, розвивати онлайн-продажі, оперативно розв'язувати питання логістики та організації праці.
Дехто навіть побачив у неординарних обставинах нові можливості. «Мінфін» неодноразово писав про вдалі рішення, що дозволили підприємцям втриматися на плаву.

Наприклад, засновник ІТ-компанії Powercode та інтернет-супермаркету Foodex24 Владислав Савченко створив свій новий бізнес всього за 14 днів. Він вирішив запропонувати фуд-ритейлу систему доставлення від логістики до ІТ-рішень, додатків, інтернет-вітрин тощо. Адже саме у карантин попит на доставлення їжі зріс у рази й ритейл просто перестав справлятися.

Зараз Foodex24 працює у Києві та столичному передмісті, має 3 власних склади та планує експансію в інші міста. Це – історія успіху. Проте так пощастило далеко не всім.


відкриті державні дані для громадян та бізнесу
Статистика невблаганна. За даними сервісу Опендатабот за перші два місяці карантину кількість нових реєстрацій ФОП скоротилася майже втричі. Якщо на 12 березня в Україні щотижня реєструвалося 5 тис. нових ФОПів, то станом на 26 квітня зареєструвалося лише 1,5 тис. За той же час кількість відкритих вакансій на сервісі Work.ua зменшилася більше ніж вдвічі. За оцінками ТТП на кінець березня близько 4 млн українців вимушено лишилися без роботи. За різними оцінками в результаті карантину закрилося понад 700 тис. компаній.
Нові реєстрації бізнесу
На 12 березня щотижня в Україні реєструвалося близько 5000 підприємців. За два місяці кількість нових реєстрацій впала майже втричі. 26 квітня зареєструвалося всього 1500 ФОП.
Вакансії
12 березня на сайті Work.ua було опубліковано 54000 вакансій. До кінця квітня кількість активних вакансій скоротилася більш ніж удвічі, на 26 квітня на сайті було тільки 22,8 тисячі вакансій.
Пошук роботи
Українці все частіше шукають роботу за кордоном, в топі країн: Польща, Чехія і Німеччина. На початку літа на сайті Jooble було зафіксовано 6700 вакансій, пов'язаних з працевлаштуванням в інших країнах.

Банки теж відчули на собі вплив локдауну

Карантин змусив їх неймовірно швидко перебудовувати процеси прийняття рішень, принципи роботи з клієнтами, змінювати норми роботи відділень тощо. При цьому саме банки були свідками того, з якими проблемами стикалися їхні клієнти – приватні підприємці. І саме від рішення банку дуже часто залежало, чи стане історія виживання чийогось бізнесу історією успіху.
Своїм досвідом співпраці з малим та середнім бізнесом під час карантину ділиться Райффайзен Банк Аваль.
Лада Пірожкова
власниця кав'ярні, клієнт Райффайзен Банку Аваль

Із лютого 2020 року почало спостерігатися явне зниження активності клієнтів. В березні ситуація погіршилася, а з 17 березня постановою Кабінету Міністрів заборонили працювати кав'ярням і закладам громадського харчування. Всіх наших покупців, яким ми постачаємо каву, відправили додому. В один день ми втратили всіх клієнтів. І так було два місяці.

У наших співробітників була паніка – був сильний тиск з боку ЗМІ, вулиці були порожні. Складно було тим, хто з таким не стикався. Мені було легше, адже це моя четверта криза. Найважче було те, що неможливо було матеріально допомогти команді, з якою працюю вже 10 років, а новий проєкт по виробництву кондитерської продукції в Миколаєві взагалі довелося закрити і всіх звільнити. Ми продовжували працювати онлайн, адже мали інтернет-магазин, зробили безкоштовну доставлення через Нову пошту. Але все одно доходи знизилися в рази, а витрати залишилися. Ми завозимо сировину. Якщо врахувати, що контейнер пливе до нас три місяці, то в карантин доводилось його оплачувати. Плюс витрати на транспорт, оренду, зарплату. З усіма постачальниками я домовилася про відстрочки, подзвонила всім орендодавцям, просила про зниження оренди на період карантину. Але в першу чергу я подзвонила в банк. Я маю кредит в Райффайзен Банку Аваль, і мені пішли на зустріч - зробили реструктуризацію і дали кредитні канікули, знизили відсоток на три місяці. Якби не це, ми б взагалі не відкрилися.

Зараз ми вже відкриті. Клієнти наші скучили, приходять. Але не можна сказати, що працювати легко. Ситуація все ще дуже складна.

Я користуюся послугами цього банку з 2015 року і дуже задоволена співпрацею. У мене ще є рахунок в іншому банку, який себе проявив з гіршого боку в цей час. Тому я вважаю, що Райффайзен Банк Аваль зробив неможливе, коли й сам перебував в умовах карантину.
Елеонора Кілько
власниця агенції з продажу авіаквитків, клієнт Райффайзен Банку Аваль

Нас майже вбили. Рейси припинилися, і моя компанія, яка мала обороти 1,5 млн гривень на місяць, взагалі лишилася без роботи. З моменту, коли заборонили авіасполучення, у нас не було можливості працювати. Зараз відкрили деякі країни для туризму, тому потихеньку відновлюємо роботу. Але літаки літають на 70% менше, ніж до карантину, відповідно клієнтів набагато менше.

Ми намагалися підтримувати зв'язок з клієнтами. Під час карантину, в березні, були клієнти, яких спецрейсом відправляли додому з-за кордону. Зараз є клієнти, які вносять аванс за поїздки на жовтень-грудень. Але витрат все одно більше. Я продовжую оплачувати орендну плату за офіс (50% від суми), оскільки тут лишається і обладнання, і меблі. З червня почала платити зарплати, оскільки теж несу відповідальність за людей. У нас маленька компанія, і ми як сім'я. Жоден співробітник за 10 років не звільнився і я цим пишаюся.

Перше, що я зробила ще в березні, це зв'язалася з менеджером банку, бо у мене є чинний кредити. Ми поспілкувалися і буквально через пару днів мені запропонували кредитні канікули. Зараз я оплачую тільки відсотки. Коли стало відомо, що з 1 липня авіаперевезення не будуть відновлені, банк продовжив мені кредитні канікули ще на два місяці. Я клієнт Райффайзен Банку Аваль уже 10 років, і мені пішли на зустріч через таку непросту ситуацію, за що я дуже вдячна.

Коли порятунок бізнесу – не лише справа бізнесу

З перших днів карантину команда Райффайзен Банку Аваль усвідомлювала, що дуже швидко доведеться змінювати підходу й процедури у роботі з приватними підприємцями – надавати нове фінансування, проводити реструктуризацію чинних кредитів за новими стандартами, впроваджувати програми підтримки клієнтів.

З одного боку – це прояв корпоративно-соціальної відповідальності, та з іншого – розуміння того, що врешті банку вигідно мати бізнес-клієнтів, що пережили карантин та працюють, ніж закрилися, лишивши по собі лише борги.
Тож банк активно впроваджував антикризові заходи для бізнес-клієнтів❤️
Підтримка
Банк змінив умови обслуговування з урахуванням умов карантину, запропонував кредитні канікули та скасував комісії, продовжив фінансування та долучився до урядових програм підтримки бізнесу.
Нові можливості
Банк прискорив запуск нового інтернет-банкінгу для бізнес-клієнтів, а також прискорив розвиток додаткового дистанційного каналу комунікації – чат-боту.
Екосистема для бізнес-клієнтів
Було розроблено та впроваджено нові небанківські продукти та послуги, клієнти отримали пропозиції від партнерів банку зі знижками на різноманітні сервіси, орієнтовані на допомогу у розвитку бізнесу.
Робота на майбутнє
Розроблено пропозиції для бізнес-клієнтів, що допоможуть розпочати продажі онлайн.
Займаючись в перші дні карантину організацією віддаленої роботи персоналу, команда банку паралельно мала підтримати банківськими рішеннями і клієнтів.

Банк продовжував кредитувати.

Звичайно, в першу чергу тих, хто вже був клієнтами банку і міг обслуговувати позику. Та навіть попри ці обмеження лише у березні Райффайзен Банк Аваль надав своїм бізнес-клієнтам нових кредитів на 1 млрд грн.

«Оскільки цього року і погіршення економічної ситуації, і погодні умови вплинули на посівну – аграрії потребували більше підтримки, ніж завжди, ми активно допомагали їм і продовжуємо це робити. Райффайзен Банк Аваль залишається найбільшим в Україні кредитором аграрного бізнесу», - зазначають представники банку.

Разом із тим не лишилися поза увагою й ті, хто вже мав кредити. Вже у березні банк запропонував малому та середньому бізнесу кредитні канікули за найпопулярнішим у банку кредитним продуктом «Розвиток», що спрямований на підтримку та розвиток українського бізнесу. Банк надав пільговий період на три місяці тим позичальникам, які постраждали через обмежувальні заходи, пов'язані з коронавірусом.

Разом із кредитними канікулами були доступні й інші програми реструктуризації кредитів для малого та середнього бізнесу: перенесення платежів, пролонгація кредиту, капіталізація відсотків, рефінансування. З початку карантину і станом на кінець липня 9500 бізнес-клієнтів Райфу із різних галузей скористалися можливістю знизити фінансове навантаження.
Для усіх клієнтів банку – підприємців та юридичних осіб з початку карантину було скасовано нарахування штрафів та пені за несвоєчасне повернення кредитів.

«Ті, чий бізнес давав таку можливість, продовжували вчасно обслуговувати позики – і ми вдячні їм за це», - зазначають у банку.

Зараз, зі зниженням облікової ставки НБУ та зміною інших ринкових умов, команда Райфу продовжує шукати можливості для збільшення обсягів фінансування бізнесу. Перегляду підлягають ризик-підходи банку. Наприклад, вже знижено процентну ставку за овердрафтами для малого та середнього бізнесу до 14,45% річних у гривні. Скористатися кращими умовами можуть як ті, хто тільки оформляє цей продукт, так і ті, хто вже ним користується (їм потрібно лише підписати додаткову угоду).
1 000 000 000
гривень в березні Райф надав своїм бізнес клієнтам нових кредитів
9 500
бізнес-клієнтів Райфа скористалися можливістю знизити фінансове навантаження на свій бізнес
до 14,45 %
річних у гривні знижена відсоткова ставка за овердрафтом для малого і середнього бізнесу

Не кредитна історія

У банку розуміли, що одним лише кредитами потреби бізнесу не обмежуються. Через зниження бізнесової активності Райф анулював щомісячну плату за користування пакетом послуг строком на 2 місяці (квітень-травень) для понад 12 тисяч своїх клієнтів. Адже як платити, коли твоя діяльність заборонена через карантин?

Інша тема – торговий еквайринг. Райффайзен Банк Аваль – один із лідерів цього ринку. Аби підтримати клієнтів, банк скасував фіксовану плату за використання POS-терміналів. Ця пропозиція стосувалася бізнесу, який не вів активної діяльності під час карантину і який належить до тих видів діяльності, що були офіційно тимчасово зупинені на час карантину – кафе, кінотеатри, фітнес-клуби тощо.

Як ми вже казали, інколи щоб допомогти бізнесу, можна навіть не використовувати власні продукти, достатньо домовитися зі своїми партнерами. В результаті проведених переговорів бізнес-клієнти отримали від партнерів банку знижки на послуги. А це досить великий перелік, до якого входять юридичні та бухгалтерські консультації, сервіс організації електронних розсилок та моніторингу згадок бізнесу в засобах масової інформації та соціальних медіа, побудова аналітичної системи керування каналами спілкування бізнесу з клієнтами та багато іншого.
Вже найближчим часом для бізнес-клієнтів буде доступний сервіс надсилання електронного інвойсу для оплати товарів та послуг онлайн. Також команда Райфу вже скоро запропонує бізнес-клієнтам зручний та простий у налаштуванні сервіс побудови онлайн магазину.

Для розширення можливостей дистанційної роботи для клієнтів Бізнес Банкінгу створено Чат-бот Бізнес Консьєрж-сервіс, який доступний у Viber, Telegram і FB Messenger. У банку зазначають, що клієнти, які обслуговуються на умовах пакетів «Бізнес Еліт +» та «Бізнес Комфорт», мають можливість безкоштовно користуватися послугами Бізнес Консьєрж-сервісу. А це означає, що підприємець має можливість безкоштовно отримувати послуги юристів, бухгалтерів, перекладачів, дизайнерів, кур'єрів тощо.
Дополнительные возможности – доступ к правительственным программам

Райффайзен Банк Аваль приєднався до участі в державній програмі «Доступні кредити 5-7-9%»
Якщо Уряд декларує допомогу малому та середньому бізнесу та виділяє на це кошти, не варто цим нехтувати. Банк активно працює із заявками підприємців на участь у програмі «Доступні кредити 5-7-9». Сьогодні в рамках цієї програми банком вже погоджено фінансування бізнесу понад 1 млрд. гривень.

Водночас Райф продовжує роботу з виплати бюджетних компенсацій за кредитами аграріїв, які передбачені підписаним із Мінекономіки меморандумом.

«Оформлення заявок потребує часу, але ми все ж радимо клієнтам користуватися усіма можливостями отримати додаткову підтримку», - зазначають у банку.



Над текстом працювали:
Вікторія Міхалевська (Райффайзен Банк Аваль)
Оксана Куцоконь (Райффайзен Банк Аваль)
Юрій Гусєв (редактор «Мінфін»)

  • Поповнення Kyiv Smart Card
  • Відображення grace period-а по кредитній карті
  • Контроль доходів і витрат
  • «Захист від COVID-19».
  • Туристичне страхування та автоцивілка за 5 хвилин онлайн.
  • Накопичувальні програми на освіту дітей чи пенсію.
  • Програму страхування «Впевненість 24/7».
  • Страхування позичальників.
  • Беззаставний кредит «Довіра» та кредит «Розвиток»
  • Кредитна лінія до 30 млн грн
  • Партнерські та вексельні програми, овердрафт
  • Інвестиційний кредит на купівлю с/г техніки та обладнання
Інтернет та мобільний банкінг для бізнесу з функціональним дашбордом, платежами у будь-якій валюті, біржевими угодами, довідниками та іншими важливими функціями
  • Кредитна картка «Підприємець+»
  • Кредитна картка «Fishback Business»
  • Оплата частинами для підприємців
  • Пакети послуг «Бізнес Старт», «Бізнес Класик», «Бізнес Комфорт», «Бізнес Еліт+»
  • Валютні операції
  • Еквайринг та послуга інкасації
  • Зарплатний проект
  • Депозитарні послуги
  • IBAN
  • Raiffeisen Bank Aval пропонує депозитні програми, які зможуть задовольнити ваші потреби.
  • Індивідуальні сейфи для збереження грошей, коштовностей, документів або сімейних реліквій.
  • Кредитні картки та кредити готівкою на вигідних умовах
  • Кредитні канікули для клієнтів на час карантину.
  • Реструктуризація іпотечного кредиту.
  • Кредити на енергозберігаючі товари.

© 2008-2020 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх