Мінфін

Хай живе епоха «Big Data» - час аналітики великих даних

У спільному спецпроєкті «Мінфін» і Київстар розповідають, як Big Data допомагає бізнесу і державі приймати ефективні рішення, а не будувати здогади
Закінчується епоха, коли природні ресурси грали ключову роль у глобальній економіці. На зміну їм приходять інформаційні технології, які вже формують новий світовий порядок і створюють колосальні можливості для розвитку. Виграють ті, хто швидше адаптується до нових умов.

Стрімка еволюція інтернету, мобільного зв'язку та соціальних мереж призводить до того, що обсяг даних зростає у геометричній прогресії. Яскравий тому приклад - 90% всієї доступної зараз інформації згенеровано за останні 2 роки. Активні користувачі щодня контактують з десятками сайтів, порталів і сторінок у соціальних мережах. У світі щохвилини завантажуються мільйони фото, відео, повідомлень і пошукових запитів. А це сотні терабайтів (1 Тбайт = 1024 Гбайт) інформації на день.

Цифрові технології в світі в 2019 році

7.676 млрд
Загальне населення


Урбанізація: 56%
5.112 млрд
Унікальні користувачі мобільних телефонів

Проникнення: 67%
4.388 млрд
Інтернет-користувачі


Проникнення: 57%
3.484 млрд
Активні користувачі соціальних медіа

Проникнення: 45%
3.256 млрд
Користувачі соціальних медіа на мобільних телефонах

Проникнення: 42%
Свій вклад внесла активна цифровізація документів, книг і фільмів. Ще одне гігантське джерело даних - пристрої і датчики IoT (Інтернету речей): все більше розумних гаджетів невтомно збирають інформацію про поведінкові моделі своїх власників. IoT та машинне навчання - ключові драйвери зростання глобального ринку Big Data, який, згідно з прогнозом Statista/Wikibon до 2027 року складе $103 млрд.
Прогноз обсягу світового ринку великих даних з 2011 по 2027 рік (у млрд. $)
Спроби оцінити темпи зростання обсягів даних робилися ще у 40-х роках минулого століття, проте в сучасному значенні поняття Big Data (великі масиви даних і технології їх обробки) сформувалося наприкінці 1990-х. Цьому сприяли збільшення обчислювальної потужності комп'ютерів і зростання інтернет-трафіку. А у 2006-му британський математик Клайв Хамбо вперше порівняв інформацію з нафтою, з точки зору цінності ресурсів.
Особливість великих масивів даних в тому, що цей ресурс є невичерпним. До того ж, він не прив'язаний до певного регіону, як у випадку з нафтою і країнами ОПЕК. Має значення абсолютне число генерованого і споживаного цифрового трафіку, кількість активних інтернет-користувачів, якість і доступність цифрової інформації в тій чи іншій країні. Не дивно, що на вершині рейтингу опинилися держави з розвиненою економікою, які інвестують в розвиток інформаційних технологій (ІТ).
Згідно з дослідженням Університету Тафтса і компанії Mastercard, топ-5 світових лідерів в області роботи з Big Data виглядають так:

  1. США
  2. Великобританія
  3. Китай
  4. Швейцарія
  5. Південна Корея

Великі дані - на порядку денному сучасного бізнесу

Big Data зараз використовується практично повсюдно: в медицині, телекомі, логістиці, містобудуванні, ритейлі, енергетиці, аграрній та фінансовій сфері, у космічній галузі. Аналіз великих масивів інформації застосовують держслужби і великі холдинги, представники малого та середнього бізнесу. Big Data - всюди: Netflix, Spotify та інші стрімінгові платформи аналізують дані про те, що дивляться чи слухають користувачі, щоб запропонувати індивідуальний плейлист.
Схожу технологію використовує Amazon, який формує список рекомендованих товарів на підставі історії покупок. Додаток для знайомств Tinder підбирає пари, орієнтуючись на надану користувачами інформацію.
Для України цей напрямок досить новий, але успішні приклади також є. Відомий у всьому світі український стартап Grammarly використовує Big Data при розробці алгоритмів перевірки правопису. А міністерство цифрової трансформації аналізувало отримані дані, щоб проконтролювати, як люди, що прибувають з-за кордону, дотримуються режиму самоізоляції в період карантину.
Великі обсяги даних клієнтів аналізують банки, рітейлери, мобільні оператори. У мобільного оператора Київстар найбільша база абонентів в Україні - 25,8 млн користувачів. Величезні масиви даних споживачів мобільного зв'язку та інтернет-послуг - міцна основа для побудови аналітичних моделей. У роботі з даними компанія дотримується законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних». Всі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих даних. Сьогодні щоденний потік даних, доступних для аналізу, становить понад 8 TB на добу. Внутрішні Big Data проєкти, в основному, націлені на розвиток наявних клієнтів і на керування клієнтським досвідом.
примітка:
Крім того, проєкти, в основі яких лежить Big Data, допомагають оптимізувати операційну діяльність компанії, а саме будівництво і експлуатацію телеком мережі, обслуговування клієнтів, запобігання шахрайства та багато іншого.
Перші Big Data кейси для клієнтів з'явилися в Київстар у 2015-2016 році. Усередині компанії зростає і розвивається сильна команда професіоналів в області Big Data. Аналітики і фахівці у сфері Big Data працюють з внутрішньою платформою для обробки і аналізу даних на основі Open Source технологій, створюють нові продукти та вдосконалюють наявні.

Big Data - доступний інструмент, а не розкіш

Онлайн-сервіси, сайти, додатки, соцмережі, тести та будь-які інші продукти, з якими взаємодіють клієнти, допомагають зібрати інформацію, яку бізнес або держава можуть надалі використовувати для прийняття зважених і ефективних рішень. Що, своєю чергою, допомагає ефективно вибудовувати нові процеси і удосконалювати ті, що вже існують.
Застосування Big Data посилює компанії та держструктури:
З Big Data легше оцінити якість процесів і бізнес-моделей компанії, зрозуміти слабкі і сильні сторони.
Хороший аналіз здатний виявити нові можливості для зростання і розвитку, залучити нових клієнтів, прогнозувати ринкові тенденції, знизити ризики і багато іншого.
Легше помітити закономірності, які вказують на системні помилки і допомагають знайти інструменти оптимізації.
примітка:
Розглянемо, як це працює на прикладі рішень для бізнес-задач на базі Big Data від мобільного оператора Київстар.
Рости і розвиватися: рецепти від партнерів Київстар
2020-й рік випробовував компанії на міцність в умовах постійної невизначеності, різких змін бізнес-середовища і жорстких обмежень. Розглянемо приклади тих компаній, які зуміли не тільки втриматися на плаву, а й поліпшили свої бізнес-показники.
АЗК UPG: +3000 учасників бонусної програми
Мережа АЗК UPG реалізує високоякісне паливо, вироблене в Республіці Білорусь. Ось 4 кроки, які допомогли компанії досягти успіху у 2020-му році.
Використання Big Data
У січні компанія поставила перед собою завдання збільшити число користувачів бонусної програми UPGgood, яка надає клієнтам додаткові переваги у вигляді бонусів за паливо, продукцію в магазині і покупки у VIVO Cafe.
примітка:
Для вирішення цього завдання використовувалася програма таргетингу від Київстар. З її допомогою було отримано уявлення про ту частину своєї цільової аудиторії, яка ще не брала участі в програмі лояльності. Таким потенційним клієнтам надавалася додаткова вигода при купівлі будь-якого виду палива. У підсумку до бонусної програми UPGgood приєдналося понад 3 000 нових клієнтів.
Інструменти:
Портрет клієнта
Необхідний для визначення цільової групи та її потреб. Це важливо при виборі найбільш ефективних маркетингових інструментів, створенні та запуску нових продуктів, бізнес-експансії. Правильний аналіз цільової групи допомагає збільшити обсяги продажів і мінімізувати фінансові ризики.
Look-Alike-аудиторія
Розкриє пласти потенційних клієнтів і навіть нові ринки. Це рішення використовують для збільшення клієнтської бази шляхом пошуку клієнтів схожого типу: молодих мам, автолюбителів, частих мандрівників тощо.
Heatmap і геоаналітіка
Знадобляться для аналізу переміщень цільової аудиторії - інформацію отримують на підставі даних з мобільних пристроїв. Це допоможе підібрати оптимальне місце для відкриття магазину, ресторану, відділення банку. До речі, геоаналітіку використовує мережа кав'ярень Starbucks для вибору нової локації.
Розширення географії, щоб стати ближче до клієнта
Протягом року мережа АЗК UPG активно розширювала географію своїх комплексів в Україні: відкрилося 4 нових АЗК в Київській області та Житомирі, і 3 - у Вінницькій області. Акцент був зроблений на комфорт клієнтів: на п'яти нових заправках є просторі тераси для відпочинку і VIVO Cafe, де готують страви з-під ножа.
Вивід на ринок нових затребуваних продуктів
У вересні компанія зареєструвала власний бренд бензину upg 100 (з октановим числом 100) для найвимогливіших автомобілістів. Нове паливо підвищує потужність двигуна, тому воно особливо полюбилося власникам суперкарів і спортивних автомобілів.
Соціальна відповідальність
У квітні компанія приєдналася до боротьби з поширенням COVID-19 і надала центральним клінічним лікарням талони на пальне для машин швидкої допомоги. Всього було передано 12,5 т палива лікарням у 14 областях України.
Кейс компанії Brain
3 ключі до успіху мережі магазинів комп'ютерної техніки та електроніки Brain у 2020 році: Big Data, швидкий перехід в онлайн і турбота про клієнтів.
Коли почався карантин, всі роздрібні офлайн магазини мережі Brain закрилися. Щоб зберегти дохід і лояльність наявних клієнтів, потрібно було в короткі терміни налагодити комунікацію: нагадати покупцям про можливість онлайн-замовлення всього асортименту товарів на сайті магазина brain.com.ua з доставкою до дверей.
примітка:
Діяли швидко. Уже через тиждень після оголошення карантину було підписано договір з Київстар, а 7 днями пізніше запрацювала SMS-розсилка за допомогою автоматизованої платформи Business Data Solution - інструменту для пошуку клієнтів.
Інструменти:
Таргетовані розсилки
Допоможуть залучити нових клієнтів шляхом використання цільової реклами та списку рекомендованих товарів, сформованого з урахуванням інтересів користувачів.
Business Data Solution
Інтелектуальна платформа, яка розсилає рекламу цільової аудиторії в автоматичному режимі у вигляді смс. Ця технологія дозволяє організаціям самостійно проводити промокампанії, залучати нових користувачів за заданими параметрами, а також підвищувати ефективність комунікації з уже наявними клієнтами.
Тригерна розсилка
Допомагає замовнику комунікувати з наявними та потенційними клієнтами залежно від подій, які з ними відбуваються. Наприклад, коли чоловік проходить повз салону краси або ресторану, він може отримати новини про нові товари або послуги, про акційну пропозицію або інформацію про знижки від салону або від ресторану.
Маючи на руках інформацію про звички, уподобання і розпорядок дня клієнта, компанія може розробити персоналізовані пропозиції та підвищити його лояльність.
Аналогічна робота була зроблена з клієнтами іншого інтернет-магазину компанії - ITbox.ua, який відрізняється ширшим асортиментом товарів. Покупцям також відправили SMS-повідомлення з пропозицією отримувати замовлену продукцію з доставкою до квартири або самовивозом через поштові служби. Розсилка дала позитивний результат: статистика продажів побутової техніки, дитячих товарів і товарів для заняття спортом вдома показала, що число клієнтів, які скористалися цією пропозицією, набагато перевищила очікування.
примітка:
В період дії карантину клієнти отримували підвищений кешбек при замовленні у будь-якому з інтернет-магазинів. Це допомогло збільшити кількість повторних покупок, що позитивно позначилося не тільки на продажах онлайн, але і офлайн, після ослаблення карантинних обмежень.
Спочатку SMS-розсилка сприймалася компанією як тимчасове рішення на період самоізоляції. Не всі клієнти оцінили настільки активне спілкування, тому компанія допрацювала налаштування: одержувачі могли самі обирати зручні їм способи і теми в особистому кабінеті.
Тим не менше, велика частина клієнтів позитивно сприйняла такий вид комунікації. Найближчим часом компанія планує налагодити розсилку через Viber для тих клієнтів, у яких це основний месенджер. Відмінність повідомлень у Viber від традиційних SMS в тому, що вони можуть містити корисний мультимедійний інтерактивний контент.

Обсяг даних – половина успіху

Сам по собі великий потік інформації не дає ніяких переваг. Як і у випадку з нафтою, для подальшого використання "сировину" необхідно очистити і переробити. Однак, обсяги структурованої і неструктурованої інформації настільки величезні, що їх неможливо обробляти за допомогою традиційних методів аналізу. Сьогодні, аналізуючи інформацію за допомогою спеціальних математичних алгоритмів і штучного інтелекту, експерти отримують корисні для бізнесу дані і інтерпретують в інсайти і прогнози, підкріплені наукою.
Зростання популярності Big Data останнім часом багато в чому пояснюється недавніми проривами в технологіях та інфраструктурі, які дозволяють зберігати і аналізувати такі великі масиви даних. За останні роки обчислювальні потужності значно зросли, а вартість обладнання впала, що зробило Big Data більш доступною для компаній різного типу і розміру.
Зростання популярності Big Data останнім часом багато в чому пояснюється недавніми проривами в технологіях та інфраструктурі, які дозволяють зберігати і аналізувати такі великі масиви даних. За останні роки обчислювальні потужності значно зросли, а вартість обладнання впала, що зробило Big Data більш доступною для компаній різного типу і розміру.
Обсяг інформації, що генерується в світі, буде тільки зростати: дуже скоро великі дані перетворять кожну галузь і кожну частину нашого повсякденного життя. Уже сьогодні компанії, у яких відсутній порядок денний з технологіями великих даних, зізнаються, що недоотримують вигоду. А разом з тим, застосування сучасних інструментів Big Data призводить до підвищення прибутковості бізнесу.

Компаніям, які хочуть зростати і розвиватися, варто замислитися про використання продуктів на базі Big Data вже зараз.
Спільний спецпроєкт Київстару та «Мінфину»

© 2008-2021 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх