Лізинг для звичайного українця – це поняття досить нове. Він передбачає довгострокову оренду певного майна (зазвичай це транспорт або обладнання) з подальшим викупом або без нього. Лізинг з викупом називається фінансовим, а лізинг тільки на правах оренди – оперативним. При цьому людина, яка оформила фінансовий лізинг на майно, стає його власником після повної оплати його вартості.
У розвинених країнах під лізингом автомобілів, як правило, мається на увазі оперативний лізинг. І в цьому його кардинальна відмінність від автокредитування. Фізособи в основному беруть автомобілі в оперативний лізинг на 2-3 роки, а потім їх змінюють, зазначає Бабко. Перевага такої стратегії, по-перше, в тому, що людина постійно їздить на новому автомобілі. По-друге, вона може собі дозволити авто більш високого класу при більш скромних доходах, тому що в будь-якому разі платить за оренду лізинговій компанії тільки частину вартості авто.
В Україні ж близько 10 років тому почав розвиватися саме фінансовий лізинг. Люди вважають за краще бути власниками, а не орендарями у всьому.
«Порівнювати лізинг з кредитом в Україні не можна, – пояснює Бабко, який свого часу працював в одній з найбільших лізингових компаній. – По Україні ви бачите фінансовий лізинг, і це, по суті, та сама фінансова операція, що і кредит. Тобто ви повністю сплачуєте вартість автомобіля і забираєте його». Те, що права власності на авто при фінансовому лізингу переходять тільки після виплат, на відміну від автокредиту – не дуже важливо.
Головні гравці у сфері лізингу в Україні – лізингові компанії. При цьому вони в основному працюють з юридичними особами, надаючи здебільшого новий транспорт у фінансовий лізинг. Це показує і статистика.
Так,
за даними Асоціації лізингодавців України, що об'єднує 80% небанківського ринку, в 2020 році в лізинг було передано 14 819 автомобілів, що на 13% більше, ніж в 2019 році. З них 76% - легкові автомобілі. В основному віддавали в лізинг нові легковики – три чверті від загальної кількості або 8446 машин. Старі авто віддавалися в лізинг втричі менше (2815 машин).
При цьому 90% транспорту було передано у фінансовий лізинг і тільки 10% – в оперативний. З фізособами укладено тільки 25% лізингових договорів, інші три чверті – з юрособами.
Українці мало знають про цей продукт.
«В Україні у фізосіб лізинг практично не користується популярністю. Дуже слабо розвинений. В основному, якщо беруть, то в кредит», – зазначає Овсянніков. Багато хто думає, що він дорожчий за кредит. Фізосіб лякають, перш за все, на перший погляд великі щомісячні платежі при оформленні фінансового лізингу. Хоча в підсумку цифри за виплатами виходять приблизно однакові. Просто при оформленні кредиту в платіж включається тільки частина вартості авто і відсотки за позику, а все інше – збори до Пенсійного фонду, страховка і т.п. – оплачуються окремо. При оформленні лізингу ж всі виплати включені в платіж відразу.
Тут окремо стоїть лише Приватбанк, який пропонує фізособам купити нове або вживане авто в розстрочку, під якою мається на увазі фінансовий лізинг. Цей процес розпочався ще до націоналізації банку в 2017 році. Просуває подібний сервіс він в основному через потужну мережу своїх клієнтів.
«Приватбанк не видає автокредити фізособам, але він видає авто у фінансовий лізинг і займає дуже велику частку. Я думаю, 25-30%, – каже Бабко. – Це виняток на ринку, оскільки десяток інших основних гравців з лізингу фізособам його практично не продають».